تبلیغات
دانلود - نقد فیلم اخراجی‌ها
دانلود
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمود پانا
نویسندگان

نگاهی به فیلم اخراجی ها و سینمای ایران

فیلم «اخراجی‌ها» اشاره به نقش انسان‌ساز جبهه‌ها دارد كه حتی می‌تواند لمپن‌ها را متحول كند. البته «اخراجی‌ها» مضمونی دارد كه جزء خط قرمزها است. طرح این موضوع كه عده‌ای لمپن به جبهه بروند و متحول و حتی شهید شوند بسیار جسورانه است. ده‌نمكی ضمن اینكه به نقش متحول كننده و انسان‌ساز جبهه‌ها تاكید می‌كند. نشان هم می‌دهد كه رزمندگان بهرحال انسان بودند و زمینی و قابل دسترس، آنها معصوم و قدیس نبودند اما، البته انسانهایی در حد نهایت ایمان و اخلاص بودند مجید سوزوكی و دار و دسته‌اش شاید در ابتدا چندان با اعتقاد به نظر نیایند ولی حس غیرت و لوطی‌منشی در آنها بیدار است؛ اگر چنین نبود سر از جبهه درنمی‌آورند. سرانجام هم، همین خصلت مجید سوزوكی باعث تحول او می‌شود. او در ابتدای فیلم برای ناموس خود قمه می‌كشد و در انتهای فیلم برای ناموسی یك ملت.

او از عشق زمینی در نهایت به عشقی آسمانی می‌رسد. «اخراجی‌ها» ركوردهای فروش را هم جابه‌جا كرده است و این فروش بالا، بیشتر مدیون شوخی‌های كلامی بسیار موثرش است و اینكه ده‌نمكی به شوخی با خط قرمزها پرداخته است كه این مسئله جلوه و تاثیر شوخی‌هایش را بیشتر كرده است. فصل گزینش لمپن‌ها برای جبهه پر از شوخی‌های كلامی با خط قرمزها است و در طول فیلم این شوخی‌ها به دامنه جبهه و جنگ كشیده می‌شود و پیوسته موجب خنده تماشاگر می‌شود در «اخراجی‌ها» بار كمدی فیلم را بیشترف دیالوگ‌های كمدی بر دوش می‌كشد و این یكی از نقاط ضعف مهم فیلمنامه است بازی چند تن از بازیگران شاخص كمدی عامل دیگری در موفقیت فیلم است؛ اكبر عبدی مثل همیشه جذاب و كمیك است و هرچند تیپ‌سازی‌اش نقش او را در مجموعه تلویزیونی «هتل پیاده رو» به یاد می‌آورد. كامبیز دیرباز هم در نقش جدی خود، كاراكترش را در «تب سرد» تكرار می‌كند همان لمپن آشنا كه این بار به جای جلوه‌های منفی، خصلتهایی ازمردانگی و لوطی‌منش دارد. لمپن‌ها در فضای جبهه از سایر رزمندگان مجزا به نظر می‌رسند و تعامل چندانی با آنها ندارد به همین جهت اكثر موقعیت‌های كمیك در مقابل رزمندگان عادی جنگ رخ نمی‌دهند بلكه این لحظات بیشتر در برخورد با فرماندهان شكل می‌گیرند؛ فرماندهی كه یا بسیار خشك مقرراتی هستند یا بسیار متواضع و لوطی‌منش.

در این میان مشخص است كه تحول شخصیت‌ها هم درتعامل با فرمانده ملایم‌تر حاصل می‌آید؛ تعاملاتی كه گاه شیرین به نظر می‌رسند مثل صحنه‌ای كه فرمانده (سیدجواد) به لمپن‌ها می‌گوید: «شما به من دستمال یزدی زدن یاد بدهید، من هم به شما نمازخواندن یاد می‌دهم» و گاه شعاری می‌شوند؛ مثل جایی كه سرهنگ جانباز می‌گوید: «این بچه‌ها ستاره‌هاشون از ستاره‌های روی دوش من بیشتر است» شوخی‌های فیلم بیشتر در نمای دور اتفاق می‌افتند و معمولاً در این نماها كاراكترهای لمپن روی یك خط هستند و به نوبت دیالوگ‌های كمیك خود را می‌گویند به عنوان مثال می‌توانیم به صحنه‌های دستمال یزدی زدن ، شوخی با گاز خردل هنگامی كه زیر تانك پناه گرفته‌اند یا صحنه‌ای كه شریفی‌نیا آنها را برای نماز صبح بیدار می‌كند؛ اشاره كرد. در صحنه‌های قبل از جبهه در شهر گاه از نماهای نزدیك یا متوسط استفاده می‌شود ولی وقتی وارد جبهه می‌شویم نماهای غالب، نماهای دور هستند در صورتی كه نماهای نزدیك می‌توانست خیلی از شوخی‌ها را موثرتر از آب دربیاورد و بازی‌های بازیگران را بیشتر نمایان كند، اینكه بازی بازیگرانی مثل كامبیز دیرباز و اكبر عبدی مورد توجه داوران جشنواره قرار نگرفته است و این مسئله مورد اعتراض آقای ده‌نمكی بوده است.

دلیلی از سویی به همان مبحث استفاده از نمای نزدیك بازمی‌گردد و از سویی دیگر به علت اجرای مجدد نقش‌ها و تیپ‌های تلویزیونی این بازیگران است (كه به آن اشاره كردم) شوخی‌هایی كه از فرهنگ جبهه آمده است هم جالب هستند مثل شوخی با سیما و مینا (در حقیقت سیم‌ها و مین‌ها) ولی گاه در صحنه‌های جنگی كلیشه‌های سینمای جنگ به یاد می‌آید مثل قدم گذاشتن مجید سوزوكی در میدان مین با حركت آهسته همراه با صدای دف كه بارها چنین تمهیدی را در فیلم‌های جنگی دیده‌ایم «اخراجی‌ها» فیلم پركاراكتری است به همین جهت به برخی كاراكترها خوب پرداخته نمی‌شود مثل كاراكتر دكتر رزمنده با بازی سپند امیرسلیمانی كه نقش چندانی در روایت فیلم ندارد شاید اگر ده‌نمكی از تعداد كاراكترهایش می‌كاست و به كاراكترهای كمتری با حوصله بیشتری می‌پرداخت موفق‌تر بود. تحول مجید سوزوكی بسیار سریع رخ می‌دهد البته شاید در قالب یك فیلم سینمایی نتوان تحولی طولانی برای او در نظر گرفت اما به هر حال نیاز به یك سری زمینه‌چینی‌های خلاقانه‌تر بود. مونتاژ موازی بین نماهایی كه مجید سوزوكی وارد میدان مین می‌شود با صحنه‌ای كه او در گذشته از زندان آزاد می‌شود قرینه‌پردازی خوبی است هرچند در نماهای عبور از میدان مین همانطور كه اشاره شد ضعف‌هایی دیده می‌شود اما بهرحال این سكانس به صورتی سینمایی و موثر مفهوم خود را منتقل می‌كند شاید زمینه‌سازی برای تحول مجید سوزوكی هم نیاز به چنین تمهیدات خلاقانه‌ای داشت. هرگاه گروه لمپن‌ها با رزمندگان عادی جنگ (البته در صحنه‌های انگشت شماری) تقابل و تعامل پیدا می‌كنند صحنه دیدنی‌تر می‌شود مثل صحنه‌ای كه در اتوبوس در مقابل سرودهای انقلابی رزمنگان، لمپن‌ها آوازهای لاله‌زاری می‌خوانند یا صحنه‌ای كه امین حیایی دوست لمپن سابق خود را در هیات رزمنده‌ای متحول شده می‌بیند.

پایان فیلم هم شتابزده است اینكه مجید سوزوكی شهید می‌شود و نمافیكس (ثابت) می‌شود خیلی به نظر عجولانه است. تماشاگر دوست دارد با پایانی خلاقانه‌تر و مجاب‌كننده‌تر روبرو باشد تا این پایان ناگهان. در مجموع «اخراجی‌ها» از آنجایی كه شوخی‌هایش بیشتر شفاهی هستند تا تصویری، كمدی متوسطی است. فروش بالای «اخراجی‌ها» در زمانی كه سینمای ایران برای بقاء به فروش هرچه بیشتر فیلم‌هایش نیاز دارد نكته مثبتی است و به لحاظ هنری هم «اخراجی‌ها» به عنوان كار اول سازنده‌اش قابل تامل است. این نكته را وقتی بهتر می‌فهمیم كه این فیلم را با فیلم‌های اول و ضعیف بسیاری از كارگردانها مقایسه كنیم. در ضمن ده‌نمكی نباید به فروش فیلمش مغرور شود باید بیشتر بیاموزد و بیشتر تلاش كند تا به نتایج بهتری برسد. همه خوب می‌دانیم كه هنر سینما همه چیزش در گیشه خلاصه نمی‌شود البته بخش مهم هنر- صنعت سینما استقبال مخاطبان است ولی خود هنر سینما در مركز اهمیت قرار دارد یك فیلم در درجه اول باید یك «فیلم» باشد و بعد به سرگرم كردن بیاندیشد راهی كه ده‌نمكی باید در آن تلاش بیشتری بكند تا به نتایج مجاب‌كننده‌تری برسد فیلم‌های چاپلین نمونه شاخص رعایت جلوه‌های ارزشمند سینما در كنار استقبال وسیع مخاطبان هستند. هر كارگردان كمدی در حد بضاعت خود می‌تواند قدم در راه نابغه‌ای چون چاپلین بگذارد و حداقل سعی كند سایه‌هایی از روش‌های كمیك درخشان او را بر پرده نقره‌ای دوباره جان ببخشد.





نوع مطلب : serach new، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 8 دی 1389
دوشنبه 7 خرداد 1397 07:40 ق.ظ

You have made your point.
cilas cialis price in bangalore acheter cialis meilleur pri cialis generika in deutschland kaufen cialis tablets canadian drugs generic cialis trusted tabled cialis softabs cialis generico postepay tadalafil 5mg cialis generico milano
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 08:18 ق.ظ

Terrific stuff. Many thanks.
where cheapest cialis cialis generico lilly cialis price in bangalore sialis i recommend cialis generico buying cialis on internet prezzo di cialis in bulgaria look here cialis order on line cialis ahumada generic cialis 20mg tablets
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 02:35 ب.ظ

Fantastic content. Kudos!
best place to buy online viagra cheap generic viagra online buy viagra online safe get a viagra prescription online buy viagra south africa usa online pharmacy how to safely buy viagra online buy viagra online next day delivery online pharmacy levitra online viagra usa
شنبه 18 فروردین 1397 06:12 ق.ظ

You mentioned this well!
click here cialis daily uk cialis diario compra cialis price in bangalore look here cialis order on line we like it cialis price effetti del cialis online cialis cialis generisches kanada tarif cialis france tadalafil 10 mg
شنبه 4 فروردین 1397 05:04 ق.ظ

Nicely put. Appreciate it.
cialis authentique suisse cialis flussig estudios de cialis genricos non 5 mg cialis generici import cialis venta de cialis canada link for you cialis price comprar cialis 10 espa241a buy cialis online cheapest cialis billig
چهارشنبه 18 مرداد 1396 11:02 ق.ظ
Awesome post.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی